domingo, fevereiro 18, 2024

Killer Klowns from Outer Space (1988)

Deformed flying killer clowns from outer space, huge pink cotton candy cocoons, a vast collection of awful eighties haircuts, boxing gloves that rip heads off, a freaking awesome eating shadow monster and a human puppet. Mooney, you son of a gun, the red nose freaks were for real! Just good old unpretentious fun.

quinta-feira, fevereiro 15, 2024

Killers of the Flower Moon (2023)

No DiCaprio charm, no DeNiro flair, just the dull echoes of a mundane Oscar bait. No epic scenes, no grand crescendo, just a script that fails to allure. Technically speaking, it's flawless. It's prime Scorsese. But that's not enough, not when it's Marty we're speaking about. And if Lily Gladstone steals Emma Stone the golden statue, it will be beyond Shakespeare in Love ridiculous. Took me three days and four naps to see it. Never once have this happened to me before with "a" Scorsese.

segunda-feira, fevereiro 12, 2024

Crimson Tide (1995)

Tony Scott masterclass in a tight and dark space. Sixty minutes to launch, sixty minutes to the end credits, Denzel Washington Jack Bauer style with zero pacing problems and some real tension along the way. Sidenote: the Lippizaner stallions are in fact Slovenian, but Portugal is proud to have been shielded by the good captain and not the asshole one.

sexta-feira, fevereiro 09, 2024

Beverly Hills Cop III (1994)

In an interview with The A.V. Club, Bronson Pinchot - the wonderful Serge, by far the best thing on this disasterous script - claimed that Eddie Murphy "was really depressed" at the time, claiming that he was low-spirited and had a low energy level on set. And let me tell you, it came out really obvious on the final cut, as I was looking for trivia related to this "annoyed" Axel Foley even before the movie ended. Terrible story, mediocre directing - Landis has nothing on Tony Scott - and absolutely no charisma by Murphy in a character that thrived before exactly by his... charisma. The only Beverly Hills Cop movie not produced by Jerry Bruckheimer... and boy, he was missed.

terça-feira, fevereiro 06, 2024

Dying of the Light (2014)

O Paul Schrader num directo para vídeo porque foi corrido pela produtora mal acabou de filmar - edição e montagem sem a sua supervisão e autorização -, o Nicolas Cage de cabelo esbranquiçado com uma doença terminal que lhe dá cabo do juízo e um Carrefour. Não sei o que me deixou mais surpreendido, mas muitas saudades daquela manteiga irlandesa que havia no Carrefour de Telheiras. CIA, terroristas, orelhas cortadas a meio, o riso maquiavélico do Nicolau Jaula e muita conversa de espião, qual triunfo da burocracia e da política sobre o bom e velho método de tratar do assunto pelas próprias mãos. Até que fartam-se e, no meio de tanto tiro sem sentido junto a piscinas, ficamos com saudades da conversa. Era suposto ser um estudo estilístico - os planos desfocados, a confusão da personagem principal passada para o lado do espectador - sobre a demência por parte de Schrader, acabou a ser um thriller de espionagem sem chama nem alma pelos tipos que realmente mandam em Hollywood.

sábado, fevereiro 03, 2024

Poor Things (2023)

O Lanthimos é um Terry Gilliam com mais juízo, talento e olho (de peixe) cinéfilo, mas ainda assim deixa por vezes a narrativa descarrilar por momentos, e para momentos, que pouco ou nada acrescentam a nível metafórico, alegórico ou lógico à história que decide contar, à mensagem que pretende passar. Nada demasiado grave - na verdade, acabamos até por ter mais "saltos furiosos" do que aqueles que seriam precisos para percebermos a ideia, e só um tolo como eu é que poderá estar a queixar-se de ter mais tempo e oportunidades de ver a Emma Stone como veio ao mundo - numa obra que, visualmente e narrativamente, revela-se uma fábula original, corajosa e ousada, um tipo de filme que raramente consegue sobreviver - quanto mais sobressair - na mais alta roda dos prémios em Hollywood. Falta-lhe o equilíbrio de "A Favorita" - que, perdoem-me a redundância, continua a ser o meu Lanthimos favorito -, mas garanto que faço greve às próximas cinco edições dos óscares se não derem a estatueta à Bella Baxter. PS: A nudez frontal completa que andava desaparecida do circuito comercial desde os anos noventa está de volta às salas de cinema. Três vivas aos Deuses gregos da Sétima Arte.

quinta-feira, fevereiro 01, 2024

Beverly Hills Cop II (1987)

So great to remember the late Gilbert Gottfried in this sequel. Very small role, but that was some good old typical Gottfried on his one scene. Vintage improv Murphy, Billy "Eastwood" and Taggart as a lot more loosen up and influential sidekicks, the one and only Tony Scott on the director's chair, an "alphabet killer" and freaking awesome Brigitte Nielsen as a - and let me quote Foley - "big bitch". - So how long does it take you to shave those legs anyway?; "- I suppose you're trying to be charming?"; "- Actually I was offering my grooming services".. Brilliant. And we were still presented with a rocket launcher scene. All together, honestly better than the first one.